Välkommen på föredrag: Vad är det som händer i Hebron?

En palestinsk pojke tittar på när några av Hebrons israeliska bosättare tågar genom stadens gamla marknad under skydd av israelisk militär. En vanlig syn i staden på lördagar.

Nu på söndag, den 5/10, ger jag en presentation om Hebron där jag tillbringat tre månader som internationell observatör. Hebron är den enda staden på Västbanken (utöver Östra Jerusalem) där israeliska bosättare lever mitt bland den palestinska befolkningen. Hebronbosättarna är ökända och tillhör israels mest extrema. Deras närvaro har gjort Hebron till en väldigt segregerad stad full av soldater och militärposteringar.

Utifrån mina egna upplevelser kommer jag att tala om hur de israeliska bosättarnas närvaro påverkar staden, om min roll som internationell observatör och om israeliska människorättsorganisationers fruktsamma arbete i Hebron och på Västbanken.

Presentationen börjar klockan 16 och tar ca en timme. Efteråt finns möjlighet att ställa frågor och tid för diskussion. Den eminenta espressobaren Tvålpalatset Espresso (Mariatorget, Sankt Paulsgatan 29) där presentationen äger rum har öppet från klockan 15 så kom gärna tidigare för att ta en kaffe och se på bilder och korta filmklipp från Israel/Palestina.

Det kostar gratis så ta med dina brorsor, fastrar, pappor och polare - ju fler desto roligare. Vi ses på Tvålpalatset!

P.S Är du intresserad av att jag kommer till din skola, förening eller till någon annan sammakomst och berättar om Hebron och min tid i Israel/Palestina? Hör av dig!
Tel: 070-437 11 48
Mejl: johannesmosskin@yahoo.se

3 kommentarer:

Johan Lj. sa...

Jättetrist att jag missade det! Let me know när det blir en nästa gång.

Anonym sa...

Hej, skulle bara säga att jaag tyckte du var grym på föreläsningen på min skola.

Anonym sa...

Du är söt, häftigt vilken bra insats du har gjort där nere!