Hebron, bosättarna och Gaza - välkommen på föredrag

Lever hoppet om en fredlig lösning på konflikten? Hänger kriget på Gaza
samman med situationen på Västbanken, israeliska bosättningar och
ett passivt internationellt samfund?
Väkommen till ABF Sveavägen den 27/1
och Alby bibliotek den 28/1 för föredrag och diskussion. På bilden: Graffiti i Betlehem.


Natten mot söndag utlyste Israel eld-upphör och strax därpå gav Hamas Israel sju dagar för att lämna Gaza och öppna gränsen för mat och mediciner. Det drygt tre veckor långa kriget ledde till enorm förödelse och massor av förlorade människoliv. Runt om i världen demonstrerade tiotusentals människor och en del kräver att israels ansvariga politiker ska dömas för krigsbrott. Samtidigt uttryckte många människor förståelse och stöd för Israels agerande. Det internationella samfundet förhöll sig som vanligt passivt.

Tisdagen den 27/1 har jag blivit inbjuden av ABF och (s)-2000 för att tala om mina erferenheter som internationell observatör i Israel/Palestina. Sommaren 2008 arbetade jag för fred och folkrätt som ekumenisk följeslagare i Hebron på Västbanken, bland annat tillsammans med israeliska och palestinska fredsorganisationer.

Välkommen på ett föredrag och bildvisning om den segregerade staden Hebron där israeliska bosättare lever mitt ibland den palestinska befolkningen. Hur hänger kriget på Gaza samman med situationen på Västbanken? Vad får den israeliska bosättningspolitiken för konsekvenser för palestinierna och hoppet om en fredlig lösning på konflikten? Jag kommer även berätta om israeliska freds- och människorättsorganisationers fruktsamma arbete innan jag via en utflykt till den israeliska staden Sderot lämnar ordet fritt för era åsikter, tankar och reflektioner om Gaza, Hebron och Israel/Palestina-konflikten.

ABF, Sveavägen, tisdag 27/1 klockan 18:30

eller

Alby bibliotek, Albyvägen 6c, T-bana Alby, onsdag 28/1 klockan 17:30

Välkommen!

1 kommentar:

Anna Åkerlund sa...

HEj Johannes!

Jag befinner mig lite för långt bort för att komma. Men vad bra att du gör det här. Hoppas det kommer mycket folk!