Mohannad

Mohannad
-What’s your name?
-Johannes.
- Yo-hans?
- No, Johannes.
- Yo-hans?
- Yes, something like that. Yo-hans.
- Mohannad ahsan. Ajmal! (Mohannad är bättre, det är vackrare!)

Mohannad, tänkte jag. Varför inte? Redan den första veckan började jag presentera mig som det och nu är det ytterst få i Hebron som vet vad jag egentligen heter. Mitt nya namn hade den intressanta effekten att många trodde sig vara säkra på mitt ursprung. Det tog ett ett tag innan jag förstod varför.

De första gångerna folk frågade om jag var från Turkiet fattade jag ingenting. Under mina 25 år har jag hört folk som undrat om jag är rysk, finsk, tysk, samisk, amerikansk eller britt. Men aldrig turk. I början funderade jag på om det kom många kritvita turkar med blå ögon och långt, rakt, brunt hår till Hebron. Sedan förstod jag.
- Är du med på teve?
- Teve? Skratt. Nej, nej. Varför tror du det?
- Jo! På kanal fyra!
- Kanal fyra?
- Ja. Du är jättelik en kille där, han heter också Mohannad!

Det visade sig att en turkisk såpopera är omåttligt populär i Hebron. Och att någon som heter Mohannad är den största stjärnan. Och att folk tycker vi är lika varandra. Alla, alla, i Hebron vet vem såpastjärnan Mohannad är.

Mohannad är flickornas favorit. Det finns till och med t-shirts med hans foto att köpa. För en tid sedan var vi på besök hemma hos en palestinsk familj som bor just intill den israeliska bosättningen Qiryat Arba. Familjen trakasseras ofta med stenar, sopor och glåpord av bosättningens invånare. Vi drack te utanför huset när en femårig flicka kom fram och frågade sin mamma om jag var den Mohannad hon sett på TV. Besvikelsen var stor och tårarna nära när flickan förstod att jag bara var en vanlig tråkig ”ajnabi” (utlänning).

Om jag blev förvånad när folk trodde jag var turk var det inget emot vad jag blev när jag insåg att den blonda killen med back-slick och skäggstubb vars nuna sitter uppklistrad på väggarna var Mohannad – och att folk trodde jag var han.

Mohannad
Jag har inte bestämt för om jag ska låta mig smickras av att folk tycker jag ser ut som flickornas idol. Eller sura över att de tycker jag ser ut som en blond svennepajas i back-slick.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Precis som att vi tyckar att asiater ar varandra lika... blekfis som blekfis!

Vilken kanal sa du att du var pa? ;-)

Johannes Mosskin sa...

Hehe, precis. Jag har för mig att det var på någon arabisk fyra. Har du en sån?

marwa sa...

hi Mohand
it is VERY NICE
MARWA

Anonym sa...

Tack for intiresny Blog