I strid med israelisk lag: bosättare bor mitt i en armébas i Hebron

I Hebron är det inte ovanligt att se israeliska bosättare vid militärposteringarna. Här ses två bosättare stå på taket till ett palestinskt hus med en av de många soldater som övervakar Hebrons gamla marknad.

Såväl israeliska människorätts- och fredsorganisationer som statliga utredningar har länge riktat skarp kritik mot den israeliska myndighetens misslyckande att tillämpa lagen på civila israeler som lever på ockuperat område, så kallade bosättare.(1) I november 2006 medgav israels justitiekansler Menachem Mazuz att ”Tillämpningen av lagen på ockuperat område är inte bara otillfredsställande, den är väldigt svag… Den här verkligheten har existerat från bosättningarnas början på ockuperat område till idag… Staten Israel investerar inte tillräckliga resurser in den här frågan…”(2)

Mitt i centrala Hebron, längs den för palestinier delvis avstängda huvudgatan Shuhada Street, anlade den israeliska armén IDF i början av 1980-talet en militärbas på vad som tidigare var Hebrons centrala busstation. Militärbasen ligger där än idag och jag passerade den vid otaliga tillfällen under mina patrulleringar i Hebron. Många gånger såg jag civila israeler, Hebron-bosättare, gå in och ut genom grindarna till basen. Under 1990-talet etablerades nämligen en liten bosättning mitt inne i militärbasen.

1979 slog israels högsta domstol fast att det är olagligt att annektera land i militärt syfte och sedan låta marken användas av civila.

Det är den israeliska fredsorganisationen Peace Now som uppmärksammat detta fall av underlåtande att tillämpa israelisk lag på ockuperat område. I slutet av juli vände sig organisationen till israels högsta domstol i syfte att tvinga armén att evakuera bosättarna från militärbasen. Peace Now påpekar även att Israel, genom att tillåta bosättningen inne i militärbasen, bryter mot en av de mest grundläggande internationella lagarna som under krig kräver klara distinktioner mellan militära och civila installationer.

Under mina tre månader i Hebron var jag vid flera tillfällen med om att israeliska bosättare mer eller mindre gav order till soldaterna vid militärposteringarna om att de skulle hindra mig och andra internationella från att passera - ytterligare ett exempel på en märklig relation mellan militären och civila.

1. Se till exempel B'Tselems rapport "Ghost Town" och Yesh Dins rapport "A Semblance of Law"
2. Se B'Tselems rapport "Ghost Town", s. 42

Inga kommentarer: