Kara aftonblad. Jag gjorde misstaget att ga in pa er hemsida idag. Det var dumt, for jag var pa bra humor och som vanligt nar jag laser er tidning blev jag trott, arg och ledsen.

Ni uppmanar mig att bara det vita bandet for att visa att jag ar emot vald mot kvinnor. Ni sager att nu far det vara nog och tar krafttag mot kvinnovaldet.

Kara aftonblad. Ni ar tyvarr inte, vilket ni bevisar gang pa gang, en del avlosningen. Ni ar en del av problemet. Er tidning ar fylld med icke-nyheter, stereotypa konsroller och sjuka kroppsideal. Som en av Sveriges storsta tidnigar har ni en otrolig makt att satta agendan och paverka debatten. Istallet for att gora nagot vettigt och pa allvar diskutera hur det kommer sig att halften av sveriges befolkning diskrimineras pa sina arbetsplatser, i sina hem och pa aftonbladet valjer ni att beratta om de forsta bilderna pa Mikael Persbrandt och hans tjej eller en tysk kannibal som atit upp sin fru. Det ar snaskigt, lattlast och sensationellt. Nar ni far kritik brukar ni svara att ni skriver om det folk vill lasa. Det ar logn och forbannad dikt. Det ni skriver laser folk. Da och da kommer ni pa er sjalva. Ni inser vilken patetisk smorja ni producerar och vill gora nagot viktigt.

"Ta avstand fran fotbollsvaldet -bar bandet" skrev ni och uppmanade era lasare att kopa ett gummiarmband med texten "alska fotboll". Av en ren slump var bandet rosa, samma farg som er sportbilaga. Ni fick massor av spelare att ta pa sig bandet och snart gick tiotusentals manniskor och gjorde reklam for er tidning samtidigt som ni fick good-will. Skicklig marknadsforing, men inte sarskilt adelt.

Era gummiband betyder ingenting. Tva daligt skrivna artiklar och en intervju med fotbollsforbundet som sagar att "ah, det ar sa hemskt" forandrar ingenting. Liksom hjalpgalorna pa tv agnar ni ett verkligt problem fem minuters uppmarksamhet sa att ni och era lasare, liksom tv-tittarna, kan sla er for brostet och kanna att ni gjort en insats. Sedan atergar allt till det normala. Liksom tv-galorna bidrar till att varldens orattvisor kan fortsatta att negligeras sa bidrar er kampanj mot fotbollsvaldet till att det kan fortsatta att harska pa arenorna. Nar fotbollsfans forsoker storma planen eller kastar foremal pa domaren sa anser varken ni eller den intervjuade forbundsordforanden att det ar sjalvklart att matchen avbryts.

Den har gangen latsas ni ta tag i problemet med vald mot kvinnor. Ni vill att jag klickar och lovar att "aldrig utöva, acceptera eller blunda för mäns våld mot kvinnor". Det ar jattefint. Men hur kommer det sig egentligen att man slar sina flickvanner och fruar? Hur kommer det sig att vi lever i lasta konsroller? Ni kan ju borja med ett reportage fran en leksaksaffar.

Ni uppmanar mig att satta pa mig det vita bandet. Jag uppmanar er att stoppa tryckpressarna. Det ar sannolikt det basta ni kan gora for Sveriges kvinnor.

Inga kommentarer: