Gammal sten. Joakim dok upp till slut och morgonen darpa tog vi bussen till Petra. Petra ar den varldsberomda "rosa staden" som hoggs in i bergen i sydvastra Jordanien for drygt 2000 ar sedan. Vi tillbringade en heldag inne i Petra. Det ar pa manga vis ett fantastiskt stalle. Det ar svart att forsta hur man for sa lange sedan kunde hugga ut sa perfekta pelare och detaljer i bergsvaggarna. Det storsta templet ar nastan 50 meter hogt. Men mest fragade jag mig varfor? Kanske ar jag for okunnig for att forsta hur otroligt Petra egentligen ar. Kanske ar jag helt enkelt inte sa intresserad av historiska monument och arkeologi. Jag gick runt i Petra med daligt samvete, det kandes som om jag inte tyckte att det var tillrackligt haftigt och imponerande. Jag uppskattade utsikten fran en av bergstopparna mer an det 40 meter hoga templet som var uthugget dar. Antagligen blir Petra intressantare om man ar palast eller har en guide. Men jag hade anda vantat mig lite mer, enligt alla reseskildringar och guidebocker ska Petra vara sa fantastiskt. Det har nog blivit lite val mycket gammal sten pa sitone...

Efter Petra blev det Wadi Rum igen. Vi tog en heldag pa dromedarer i oknen och eftersom vi ville rida och inte bli omkringledda som hjon av en gaende guide sa betalade vi for en dromedar till. Sa vi kunde rida pa riktigt. Det var larckert att gunga fram tva meter over marken mitt ute i oknen. Det ar haftiga djur, dromedarer. Langa seniga ben och stora kroppar. Halsen ar val runt 1,3 meter lang och huvudet liknar en algs, fast storre. Pa slutet bad vi att fa prova pa att oka farten lite och jaklar vad svart det var att halla sig kvar. Det ser sa latt ut men skumpar pa ganska bra. Vi fick middag i ett talt mitt ute i ingenstans men valde att sova ute under stjarnorna vilket var ratt underbart faktiskt. Har aldrig sett sa mycket stjarnor. Lag lange pa rygg och stirrade rakt ut i rymden, sag sakert tio stjarnfall. Pa morgonen var det frost pa tacket.

Jag var lite krasslig innan natten i oknen och nu sitter jag forkyld i Amman. Jag kanner mig ganska sliten. Imorgon bar det av till Damaskus igen och sedan... ja... Det borde bli klart imorgon vad som hander sedan.

1 kommentar:

Jonas Mosskin sa...

dromedarer låter kul. Det blir allt mer likt El Awrence