Mot Damaskus. Efter ett kort stopp i Amman kom jag till Damaskus i fredags och i lordags fortsatte jag till Beirut dar jag ar nu. Det kandes lite grann som att komma hem, jag gillar staden valdigt mycket och trivs bra har.

Jag har lart mig valdigt lite arabiska pa de fyra manader jag varit borta och jag har inte haft mer an sammanlagt 40 timmar lararledd undervisning. Till stor del beror min daliga arabiska pa att kursutbudet ar torftigt och dyrt. Den arabiska som undervisas pa universiteten i Beirut och Damaskus liksom pa universiteten over hela varlden ar inte densamma som den arabiska som talas pa gatan. Det gar mer eller mindre inte att studera "vanlig" talad arabiska. Men jag har fatt tag i en larare i Damaskus som kan ge mig den undervisning jag vill ha och darfor sticker jag dit ikvall. Det ska bli kul att komma igang och aven om det inte ror sig om mer an fem intensiva veckor sa hoppas jag att jag kan snappa upp en hel del. Det ska ocksa bli kul att lara kanna Damaskus, de forsta intrycken ar enbart positiva. PLanen var att aka hem i borjan av februari men nu blir jag kvar ett tag till. Jag vet inte nar nasta chans att lara sig arabiska kommer sa det kanns helt ratt gora en satsning nu. Det borjar bli dags att packa ihop och aka vidare. Mot Damaskus!

Inga kommentarer: