Antligen. Med hart slit och lite tur har jag antligen hittat nagonstans att bo. Det ska bli fantastiskt skont att fa ett eget rum och ett kok. Ni anar inte hur trott jag ar pa den libanesiska maten, i tre veckor har jag atit brod, sandviches, kyckling i brod, kebab i brod, brod med sesamfron, falafel i brod, sma libanesiska pizzor, brod brod och annu mera brod. Morgon, middag, kvall. Beirut ar en dyr stad och jag har inte haft rad att ata tre riktiga mal mat ute varje dag. Langt ifran. Det finns ett gang fina restauranger som sakert serverar underbar mat men det ar over min budget. Och oftast serverar de mezes, smaratter, till vilka det medfoljer brod i atminstone tre fall av fem. Ramadan gor inte matsituationen lattare, att hitta nagot annat an frukt och chips i Shatila under Ramadan verkar vara lika latt som att hitta en libanes som inte kor mot rott.

Jag har bott i ett litet rum med fem sangar i 20 dagar och har fatt nog av hostel-livet. Det finns bara ett badrum med dush och toa dar jag bott vilket ocksa varit lite pafrestande. Men mest pafrestande ar alla backpackers som kommer och gar. De flesta ar jattetrevliga men jag har varit och ar fullstandigt ointresserad av dem. Jag har haft fullt fokus pa att sortera alla intryck, hitta nagot mer permanent boende och forsoka komma till ro och har inte haft energi over till att kallprata med dem. Fran och med imorgon blir det inget mer "where are you from?" "how long are you staying?" "oh, really?" "I'm from and I've been to patati patata".

Imorgon formiddag tar jag ryggan och rullar resvaskan fem hundra meter till mitt nya hem. Lagenheten ligger hogst upp pa fjarde vaningen i ett fint hus i ett mysigt kvarter. I lagenheten bor franska Delphine, som laser samma arabiskakurs som jag, tillsammans med sin pojkvan. Lagenheten bestar av tva sovrum, ett stort vardagsrum, ett stort kok, badrum och tva balkonger. Mitt rum ligger pa hornet och ar jattefint, tror jag har fyra fonster. Jag betalar bara 135$ i manaden, runt 1100 kronor vilket ar ett valdigt bra pris for att vara Beirut.

Rummet, priset, laget, allt verkar vara precis det jag sokt. Ett litet minus ar att omradet ar kristet och nationalistiskt, men man kan inte fa allt.

Imorgon ar forsta dagen pa resten av den har resan.

Inga kommentarer: