Kusten. Nu nar boendet antligen ar fixat kan jag slappna av och borja se mig omkring i omgivningarna. Jag besokte Byblos och Tripoli sista dagen Isabelle och Sophie var kvar men igar gjorde jag min forsta egna utflykt. Pa morgonen tog jag bussen de knappa fem milen soderut till Sidon, eller Saida som det heter har. Libanon ar kontrasternas land och det galler inte bara religion, politik och landskap utan aven prissattningen. En del saker ar dyrare an i Sverige, en del saker ar lika dyra, annat ar billigare och en del ar tokbilligt. Bussresan till Saida kostade fyra kronor.

Saida ar en gammal hamnstad, over tva tusen ar gammal. Jag promenerade omkring ett par timmar och eftersom jag alskar utsikter sa tog jag mig upp pa ett litet berg som ligger intill staden. Valdigt vackert. Pa toppen fann jag en militarstation med luftvarnskanoner, ett par tanks, jeepar och lastbilar. Jag kan tanka mig att det funnits militarposteringar dar uppe lika lange som Saida funnits, utsikten over staden och havet maste varit strategiskt valdigt viktig for fenicier, romare, araber, mamluker, ottomaner, fransoser och alla andra som erovrat staden. Det ar forbjudet att fotografera militara mal i det har landet men jag tog nagra smygbilder som jag ska kranga till den syriska sakerhetspolisen.

Saida ar en mysig liten stad som man snabbt lar kanna. Majoriteten av innevanarna ar muslimer vilket gor att staden liksom Tripoli har en helt annan atmosfar an Beirut. I den gamla souken (marknaden) trangs frukthandlare, svarvare, skomakare, fiskare, tyghandlare och juvelerare. Hos slaktarna hanger stora upplflakta djurkroppar pa kedjor och den som vill kan kopa en farskalle till middag. Ibland hanger haligheterna utanfor pa gatan och sprider en sotsliskig doft av dott kott.

Vad som slar en nar man aker langs med kusten ar att det ar fult. Jag hade vantat mig ett vackert landskap och pitoreska stader. Nar jag akte de nio milen norrut till Tripoli hade jag svart att avgora nar Beirut tog slut, hela kusten ar utbyggd. Husen ar nybyggda och arkitekturen smaklos. Bensinmackar och enorma reklamskyltar for Dunkin Donuts och cigaretter gor sitt basta for att forfula det hela annu mer. Jag misstanker att kriget ar anledningen till att det ser ut som det gor, alla fina gamla hus maste ha forstorts. Bebyggelsen liknar den i Agadir, staden som mer eller mindre utplanades av en jordbavning och byggdes upp med betong utan minsta spar av finess eller planlosning.

Nar man aker langs med kusten har man medelhavet pa ena sidan och berg pa den andra. Jag har inte hunnit utforska bergen annu men jag tror att det ar valdigt vackert och finns mycket att se inat landet.

Inga kommentarer: