Ramadan. Ta hand om det sjalsliga. Be. At inte, drick inte, rok inte pa hela dagen. Prick halv sju borjar en enminuts bon pa tvn. 60 sekunder senare, 18:31, ar dagens fasta over. I de muslimska kvarteren ligger gatorna ode vid den har tiden. Alla ar hemma hos sig eller goda vanner och ater, dricker och umgas. Senare pa kvallen ar det fullt med liv pa gatorna, man traffas, roker vattenpipa och tittar pa folk.

Kvart i sju parkerade jag och Ali scootern utanfor hans hus och gick in. Pa golvet i vardagsrummet halvlag Alis svarta mamma och syster och mumsade kyckling, brod och sallad. Jag blev bjuden att sla mig ner men eftersom jag nyss atit en falafel at jag bara lite sallad. Det var spannande att fa komma till en vanlig muslimsk familj i en av Beiruts fororter och se hur de firar Ramadan. Och jag angrar att jag inte bad om att fa ta en bild.

Inga kommentarer: